Nieuwsrubriek
Nieuwsberichten en perscommuniqués.

Christoff Corten wint met Scuderia Monza by DVB RACING de Limburgse klassieker , 23 Aug. 2017

Christoff Corten heeft een droom waargemaakt in de topwedstrijd van het Belcar Endurance Championship, de ELEVEN SPORTS 24 HOURS OF ZOLDER 2017. De Brabander won aan het stuur van de prototype Norma M20 FC van Scuderia Monza by DVB RACING in het gezelschap van ex-F1-testrijder Jeffrey Van Hooydonk, eenzitterhoop Gilles Magnus en de broers Hans en Frank Thiers, de zwaarste uithoudingsrace van de wereld. Christoff Corten heeft na vijf deelnames zijn zege in Zolder binnen en was iets na vieren ronduit de gelukkigste man van het circuit.

Zondag, 16u00, het nagelbijten is over, de zege is binnen. Hans Thiers rijdt de knalrode Norma over de meet van de Eleven Sports 24 Hours of Zolder en het team van Scuderia Monza by DVB RACING kan juichen. De eerste zege in de Limburgse klassieker voor een open prototype is binnen, na een wedstrijd waarin het team amper één oponthoud kende. Gilles Magnus, Jeffrey Van Hooydonk en de broers Hans en Frank Thiers hebben samen met de snelle Brabander Corten voor een sensationele zege gezorgd. Naast hen op het podium staan nog twee teams van Norma, het succes voor de Franse prototypebouwer is dus compleet. Het spreekt voor zich dat de vreugde in het kamp van de winnaars enorm is.

"Ik weet niet wat zeggen... Ik heb echt de krop in de keel", vertelde Corten terwijl hij zijn teamgenoten één na één in de armen viel. "Ik heb een moeilijke race achter de rug, misschien zelfs niet mijn beste, maar dan toch winnen, wel ik moet de mannen met wie ik de auto gedeeld heb echt bedanken. Ik ben zo enorm blij."

De race zelf was er inderdaad één met heel veel valkuilen, want niet lang na de start viel er een enorme stortbui over Circuit Zolder, een stortbui die de nodige slachtoffers maakte. Bovendien kende het winnende team enkel malen een probleem aan de pompen van Circuit Zolder, waardoor tijd verloren ging waar dat niet zou mogen. Verder ging alles zoals het team het had gepland, zonder enige technische interventie en met een technische crew die iedere reguliere pitstop perfect uitvoerde.

“Maar ik maakte ook een foutje, door onder de normtijd te duiken en een drive through uit te zitten”, biecht een steeds eerlijke Corten op. “Nu goed, we hebben dit als team opgevangen en elkaar ook gesteund, want dit was echt een lange en harde race. Ik ben erg blij met deze zege, want een 24-uursrace winnen, is toch niet iedereen gegund. Misschien wordt dit wel de mooiste zege uit mijn carrière, dat kan, en daarom ga ik er extra hard van genieten.”



Tags: Christoff Corten, Belcar Endurance Championship, Scuderia Monza by DVB RACING, Eleven Sports 24 Hours Of Zolder

Eleven Sports 24 Hours Of Zolder 2017 – Christoff Corten , 12 Aug. 2017

Christoff Corten kiest met Scuderia Monza by DVB RACING voor topteam. Christoff Corten maakt zich op voor zijn deelname aan de topwedstrijd van het Belcar Endurance Championship, de ELEVEN SPORTS 24 HOURS OF ZOLDER 2017. De Brabander doet dat met de prototype Norma M20 FC van Scuderia Monza by DVB RACING in het gezelschap van ex-F1-testrijder Jeffrey Van Hooydonk, voormalig Blancpain Endurance kampioen Wolfgang Reip en de broers Hans en Frank Thiers, en die laatste is toch ook al tweevoudig winnaar van wat wel eens de zwaarste uithoudingsrace van de wereld wordt genoemd. Christoff Corten wil dan ook een gooi doen naar zijn eerste zege, nadat hij eerder in zijn carrière al erg mooie dingen liet zien in de Limburgse klassieker.

Christoff Corten kende tijdens de wedstrijd in juli van het Belcar Endurance Championship een weekend in mineur in de PK Carsport Wolf GB08, maar die tegenvaller is al even vergeten. Corten stoomt zich nu klaar voor dé Vlaamse race van het jaar, de ELEVEN SPORTS 24 HOURS OF ZOLDER, een wedstrijd waarin de langeafstandsspecialist afgelopen jaar vierde algemeen – samen met onder meer Frank Thiers - werd en als derde in de GT-klasse over de meet kwam. Dit jaar verandert Corten het geweer van schouder en opteert hij voor een prototype, in plaats van een Porsche 911. Waarom?

Corten: “Ik denk dat de open sportwagens echt wel klaar zijn om voor het eerst te winnen in een 24-uursrace als deze. Vorig jaar was de Zwitserse Ligier er al niet meer ver van af, met een derde plek, terwijl de auto van Deldiche, een soortgelijke bolide als waar ik deze editie mee race, vooraan lag tot een ongeval een einde maakte aan hun zegekansen. Ik geloof dus in de Norma M20 FC en ben erg benieuwd om met de wagen kennis te maken. De CN prototypes zijn bovendien erg aangenaam om mee te racen en zo open rijden, het blijft toch erg speciaal. Ik kijk er alvast erg naar uit…”

Corten zal alvast niet kunnen zeggen dat het aan de teamgenoten of de équipe gelegen zal hebben. Voor zijn eerste ‘open’ deelname aan de 24-uurswedstrijd in Zolder krijgt hij meteen goed gezelschap. Wie is wie in zijn team?

Corten: “Laten we beginnen met de broers Hans en Frank Thiers, die ondertussen toch al heel wat naam hebben gemaakt. Frank, aan zijn 26ste deelname toe, won al tweemaal de wedstrijd en in juli stonden ze nog op het hoofdpodium van de Belcar Endurance, na winst tijdens de Zolder Superprix. Ze deden dat uiteraard niet alleen, maar met Jeffrey van Hooydonk, die goed 10 jaar geleden al van de F1 mocht proeven, in een Midland, de ex-Jordan F1. Daarnaast heeft Jeffrey door de jaren heen ervaring opgebouwd in de prototypes in Le Mans, GT’s in Spa en won hij diverse malen in het Belcar Endurance Championship. Last but not least is er Wolfgang Reip, mijn Brusselse teamgenoot. Hij werd in een Nissan GT-R in 2015 nog kampioen in de Blancpain Endurance en won ook al de 12 Uur van Bathurst. Ik zit dus niet in goed, maar in schitterend gezelschap en zal van die kerels erg veel kunnen leren.”

De bloedrode Norma M20 FC wordt gerund door Scuderia Monza by DVB RACING, een team dat ook al een mooi palmares bijeen heeft geracet. Hoe dan ook, Christoff Corten en zijn partners, waaronder TOTAL, zijn klaar voor een ijzersterke editie van de ELEVEN SPORTS 24 HOURS OF ZOLDER.

Noteren we ook de samenwerking met Eleven Sports, een wereldwijd sportnetwerk dat internationale en lokale sporten op het scherm brengt. Zij zenden de Eleven Sports 24 Uur van Zolder zaterdag uit van 15u15 tot 22u00 en zondag van 10u00 tot 17u00 en tijdens de nacht is er een livestream op de website van Belcarendurance.be.



Tags: Christoff Corten, Belcar Endurance Championship, Scuderia Monza by DVB RACING, Eleven Sports 24 Hours Of Zolder 2017

Meteen podiumplaats voor Christoff Corten bij debuut in prototype , 10 Oct. 2016

Het doek is gevallen over het Belcar Endurance Championship, en net als tijdens de 24 Uur van Zolder was Hagelander Christoff Corten van de partij tijdens de finale van het nationale kampioenschap. En waar hij eind augustus nog net naast het podium viel met een Porsche 911 GT3 Cup van Belgium Racing, slaagde hij afgelopen weekend, in het kader van het American Festival op Circuit Zolder, wel in dat opzet. Met een Wolf GB08 van PK Carsport werd de jonge belofte samen met Bert Longin derde algemeen in de laatste Belcar-race van het seizoen.

Na afloop van de 24 Uur van Zolder had Christoff Corten aangegeven dat hij liever nog geen einde zag komen aan zijn seizoen 2016. Er lagen diverse plannen op tafel, maar het telefoontje begin deze week kwam toch vrij onverwacht. “Ik werd opgebeld door Bert Longin, met de vraag of ik dit weekend een team wou vormen met hem tijdens de Belcar-wedstrijd op het circuit van Zolder. Ik stemde volmondig toe, mede omdat ik perfect voorbereid was op de fysieke uitdaging die zo’n prototype vormt, maar het betekende ook dat ik kon meestrijden voor de overwinning…”

Corten was op de Wolf GB08 van PK Carsport de vervanger van NASCAR-rijder Anthony Kumpen, terwijl derde man Frank Beliën er om zakelijke redenen niet bij kon zijn. Voor de 24-jarige Vlaams-Brabander was het zijn debuut in een prototype, maar dat verliep zonder veel problemen. “Vele rijders hebben het niet onder de markt bij de overstap van een GT-wagen naar een prototype, maar eerlijk gezegd bevalt die wagen me wel. Je moet veel meer werken aan het stuur, maar na amper een halfuur testen tijdens de trainingen had ik al het gevoel dat ik een correct tempo zou kunnen aanhouden tijdens de race.”

Normtijd

Meteen kreeg Christoff Corten de taak om de startfase veilig door te komen. In de openingsmeters werd hij nog verrast door enkele onbesuisde GT-wagens, maar eens hij die weer achter zich had gelaten, liet hij inderdaad sterke rondetijden noteren. “Jammer genoeg was er ondertussen een kloof ontstaan met de twee leiders, en door de verplichte normtijd voor prototypes in het Belcar-kampioenschap was het onmogelijk om alles uit de kast te halen. Vanaf dat ogenblik was het mijn ambitie om een constante prestatie neer te zetten en geen fouten te begaan in het verkeer.” Maar net toen leek het noodlot toe te slaan…

“Inderdaad,” doet Corten verder zijn verhaal, “na ongeveer een halfuur racen begon de versnellingsbak opeens tekenen van zwakte te tonen. Ik kon het probleem verhelpen door de koppeling te gebruiken bij het opschakelen, maar toch verloren zowel Bert als ik heel wat kostbare tijd. Later verloren we nog de zesde versnelling, maar gelukkig bleef het daarbij tot het einde van een zenuwslopende wedstrijd.” De twee leiders hadden door de versnellingsbakproblemen bij PK Carsport een definitieve bonus kunnen verzamelen, maar het duo Corten-Longin kwam toch knap als derde voorbij de zwart-witgeblokte vlag.

Christoff Corten sluit het seizoen 2016 dus af met een prachtige prestatie, “maar ik wil vooral Bert en Anthony bedanken voor de kans die ze mij gegeven hebben. Nu is het tijd om eens rustig na te denken over mijn plannen voor volgend seizoen. Een volledig kampioenschap of een à-la-carteprogramma, het maakt niet zoveel uit, maar ik wil me in ieder geval weer in de kijker rijden!”



Tags: Christoff Corten, Wolf GB08

Christoff Corten pakt podium in GT-klasse van de 24 Hours of Zolder , 22 Aug. 2016

Christoff Corten heeft zijn sterke reputatie in langeafstandswedstrijden opnieuw alle eer aangedaan. In een loodzware 39ste editie van de 24 Uur van Zolder werd de 24-jarige Vlaams-Brabander derde in Belcar 1, de GT-categorie van het Belcar-kampioenschap, in de Porsche 911 GT3 Cup van Belgium die hij deelde met Hans en Frank Thiers, Danny De Laet en Pedro Bonnet. In de algemene rangschikking was de vierde plek zijn deel, na enkele kleine tegenslagen in het eerste deel van de Limburgse etmaalrace.

De 24 uursrace in Zolder begint traditioneel al op donderdag, met de vrije oefensessies en verplichte kwalificatieronden. Voor de teams is het niet alleen de gelegenheid om een goede startplaats voor de race te bemachtigen, maar ook om de ideale afstelling te vinden. “De nadruk lag vooral bij de voorbereiding van de wedstrijd, omdat een startplaats in de spits van het peloton niet zo belangrijk is voor zo’n lange wedstrijd”, weet Corten. “Toen we tijdens de Super Pole op donderdagavond vreesden dat er olie op de baan lag, hebben we dan ook geen enkel risico genomen en de Porsche in de pitgarage geparkeerd. Maar de negende startpositie die we op die manier bemachtigden, was meer dan voldoende om de enorme uitdaging in een gunstige positie te starten.”

Het publiek vond op zaterdag massaal de weg naar de Limburgse Kempen, waar om klokslag 16.30u de debatten werden geopend. “Zoals voorzien namen we een rustige start en we konden ons handhaven in de kopgroep, ondanks twee drive throughs en een lekke band toen het in de vooravond begon te regenen”, doet Corten het verhaal van zijn wedstrijd. “We bleven echter uit de problemen, tot in het midden van de nacht de alternator plots de geest gaf. Vanaf dat moment werd het uiteraard een stuk moeilijker om onze ambitie, een podiumplaats algemeen, waar te maken.”

Bij het ochtendkrieken was de Porsche van Belgium Racing met startnummer 2 opgeklommen naar de vijfde plaats, en toen op enkele uren van het einde een van de prototypes met problemen te kampen kreeg, bevond Corten zich plots op de vierde positie. “We konden het podium ruiken, zeker toen de andere overgebleven prototype eveneens tijd begon te verliezen. Het verschil aan de eindmeet bedroeg uiteindelijk een tiental minuten, waardoor ik toch wat ontgoocheld ben, ook al grijpen we natuurlijk de bronzen medaille in onze categorie. Zonder de problemen ’s nachts hadden we tweede algemeen kunnen eindigen in het kielzog van de zusterwagen, die voor de vierde opeenvolgende keer kon zegevieren in Zolder.”

Christoff Corten beseft met andere woorden dat hij in uitstekende omstandigheden aan de start kon komen van de 24 Uur van Zolder. “Het team heeft fantastisch werk geleverd en er, mede dankzij een feilloze strategie, voor gezorgd dat ik hier voor het tweede jaar op rij de champagne kan proeven, na mijn zege in de Clubsport Trophy in 2015. Ik wil hen hierbij dan ook uitgebreid feliciteren met hun vierde opeenvolgende overwinning, een ongeziene prestatie in het kader van de wedstrijd. Ik neem nu even de tijd om uit te blazen, maar heb mijn blik nu al gericht op enkele andere wedstrijden. Hopelijk kom ik snel met goed nieuws!”



Tags: Christoff Corten, 24 Hours of Zolder, Belgium Racing, Porsche 911 GT3 Cup

24 Hours of Zolder - Christoff Corten in Belgium Racing Porsche 991 , 15 Aug. 2016

Zijn vierde 24 Hours of Zolder is het al, naast vijf deelnames aan de 24 Uur van Spa en daarnaast wedstrijden in de Blancpain GT Series, de Belcar en andere mooie kampioenschappen… En toch is hij nog maar 24, Christoff Corten, de Vlaams-Brabander die van de lange wedstrijden zijn specialiteit heeft gemaakt. Dit seizoen is hij zonder meer één van de sterke outsiders van de Limburgse uithoudingsrace, die start zaterdag 20 augustus om exact 16u30. Corten deelt een Porsche 991 GT3 Cup van het Limburgse succesteam Belgium Racing met Hans en Frank Thiers – voormalig tweevoudig winnaar -, Danny De Laet en Pedro Bonnet.

“Het is even geleden dat ik nog in een racewagen zat”, glimlacht de immer vriendelijke Christoff Corten als hij na het testen met de Porsche 991 GT3 Cup de box van het Limburgse team inwandelt. “Ik ben geen professionele rijder, maar ik blijf me meteen goed voelen achter het stuur van zo’n wagen, zeker een Porsche 911. Meer nog, ik geniet echt van elke meter die ik kan rijden.”

Corten won in het verleden onder meer zijn klasse met de Duitse marathonwagen in de 24 Uur van Spa, naast een vierde plek in een identieke wagen in de Limburgse klassieker. Vorig seizoen behaalde hij nog een ereplaats in de Am-categorie van de 24 Uur van Spa en won hij zijn categorie in Zolder, “maar ik was ontrouw aan Porsche in 2015”, lacht hij. “In Spa was het met een Ferrari 458 GT3 en in Zolder met een BMW Clubsport. Maar dat wil dus niet zeggen dat ik niet meer met een Porsche 911 aan de slag kan… Integendeel, ik hou van de Porsche! Ik denk trouwens dat we tijdens de 39ste editie van de 24 Hours of Zolder een goede en uitgebalanceerde equipe hebben, weliswaar niet een die voor de polepositie zal strijden, maar wel één die op uithouding naar voren zal rijden. Vooral tegen de prototypes zal in de aanvangsfase weinig in te brengen zijn, maar Zolder is een loodzware en lange race, waar de techniek enorm te lijden heeft. Wij gaan volgens een vast ritme rijden, proberen elke fout te vermijden en gaan zo richting het podium racen. Ondanks mijn leeftijd moet mijn ervaring zeker niet onderdoen voor die van mijn teamgenoten.”

Corten doet het dit seizoen met een Porsche van Belgium Racing, het team dat de voorbije drie edities won!

“Uiteraard is dat een pluspunt”, aldus nog de Hagelander Corten. “Belgium Racing is een bijzonder sterk team en ze kennen de Porsche als hun broekzak. Met de steun van Total kan ik hier aan boord stappen en ik kijk er echt enorm naar uit. Overigens, ik ben ook heel blij, als autosportliefhebber tout court, dat deze race weer een volle startgrid heeft en dat de supporters weer massaal naar ons autosportfeest komen. Afspraak komend weekend in Zolder!”



Tags: Christoff Corten, 24 Hours of Zolder, Porsche, Belgium Racing

Zege in BMW Clubsport in 24 Hours of Zolder , 31 Aug. 2015

Afgelopen weekend vond de 24 Hours of Zolder plaats onder tropische temperaturen. Christoff Corten versterkte voor deze editie de rangen van JJ Motorsport aan het stuur van een BMW Clubsport, samen met teamgenoten Eyckmans-Bonnet-Heroes-Heroes.

“Een hele andere uitdaging”, lacht Christoff. “Ons doel was de zege in de klasse, een competitieve klasse, want alle auto’s zijn hetzelfde. Het was een zware race, vanwege de hitte, en wij hebben echt moeten racen om te winnen. Tot op enkele uren van het einde was het verschil amper enkele seconden moet de achtervolgers. Ik ben echt blij met deze zege, al was het geen Ferrari 458!”



Tags: 24 Hours of Zolder, BMW Clubsport, JJ Motorsport

Christoff Corten zesde in AM Cup Total 24 Hours of Spa , 27 Jul. 2015

De 23-jarige Christoff Corten heeft weer een hoofdstuk geschreven in zijn boek over 24-uursraces. De man uit Binkom bij Tienen, reed afgelopen weekend in de Ardennen met het gerenommeerde Franse team Sport Garage de grootste GT-race ter wereld en dat in een Ferrari 458 GT3 met de Fransen Christian Beroujon, Tony Samon en Marc Guillot. Na een sterke race hield enkel een lange reparatie aan de koppeling hen van het podium in de Am-Cup, maar met een zesde plaats in zijn vierde deelname aan de Total 24 Hours of Spa kon Corten uiteindelijk genoegen nemen. Al had het hart van de sportman het liever anders gezien.

Christoff Corten begon al op dinsdag aan zijn voorbereiding op de 67ste editie van de Total 24 Hours of Spa.

Christoff Corten: “Ik kende de Ferrari 458 GT3 helemaal niet en het heeft eerlijk gezegd even geduurd alvorens ik de wagen echt onder de knie had. De Italiaanse bolide is niet echt de makkelijkste auto waar ik al ooit mee gereden heb, maar toch wat een machine. De passie ook die van het merk uitgaat, ik heb echt genoten van mijn deelname aan de wedstrijd met deze volbloed Italiaan. Stap voor stap heb ik dankzij het team en mijn teamgenoten de wagen leren kennen en de integratie verliep steeds beter. We hebben opgebouwd naar de start van de race. Het doel was om de wagen op de race af te stemmen omdat we geloofden in onze kansen op een podium.”

Waar de dagen in de aanloop naar de race prachtig zomerweer gaven, was dat wel anders tijdens de dag van de start. De hemelsluizen gingen in de nacht van vrijdag op zaterdag open en de hele zaterdag kende regen zoals dat alleen maar op Spa-Francorchamps kan.

Christoff Corten: “Inderdaad, jammer voor het publiek vooral, want zo’n spektakel meemaken, is echt wel leuker op een zomerse dag. Ook voor ons is het een behoorlijke opdracht in zo’n weer. We zijn eigenlijk voorzichtig aan de wedstrijd begonnen, met een goede strategie en plaats na plaats reden we naar voren, om ’s nachts op het virtuele podium post te vatten. De wagen liep goed en de snelheid zat er in. Ik voelde me ook goed in mijn sas tot op een bepaald moment er zich een probleem met de versnellingsbak voordeed. Uiteraard zit er dan niets anders op dan de box op te zoeken en het team moest aan de slag. Tegelijkertijd was er een probleem met de koppeling en heel wat tijd ging verloren, waardoor we uit de top 5 wegzakten. We zijn vervolgens weer op pad gegaan en hebben nog tijd kunnen goedmaken, tot in dezelfde ronde als de wagen op de vijfde plaats, maar uiteindelijk werd het dus een zesde plaats. Enerzijds is het jammer gezien het potentieel, maar als je naar het verloop van de race kijkt en het aantal ongevallen en incidenten, dan denk ik dat we fier mogen zijn op de manier waarop we de wedstrijd hebben afgewerkt. Ik ben mijn sponsor Total dankbaar, het team en mijn teamgenoten. Uiteraard zou ik deze ervaring graag verder zetten, want deze race is en blijft één van de mooiste ter wereld.”



Tags: Sport Garage, Ferrari 458 GT3, Total 24 Hours of Spa

Spa 24 Hours - Christoff Corten voor winst in Am Cup , 23 Jul. 2015

De 23-jarige Christoff Corten bouwde ondanks zijn jonge leeftijd al een behoorlijke ervaring in langeafstandswedstrijden op. Corten start dit weekend voor de vierde maal in de Total 24 Hours of Spa en de voormalige winnaar van de AM-Cup zal ook dit jaar proberen om zondagnamiddag op het podium te staan. In tegenstelling tot zijn voorbije deelnames zien we Christoff Corten ditmaal niet in een Porsche 911, maar wel in een Ferrari 458, een wagen van het gerenommeerde Franse team Sport Garage dat in het verleden al meermaals in de prijzen reed in de grootste GT-race ter wereld op de prachtige omloop in de Ardennen. Zijn teamgenoten in de Ferrari 458 GT3 zijn de Fransen Christian Beroujon, Tony Samon en Marc Guillot.

Christoff Corten startte al in 2010 in de Total 24 Hours of Spa en dit is zijn vierde deelname. Ook in de 24 Hours of Zolder stond de snelle jongeman uit Tienen al tweemaal aan de start en zijn laatste optreden in competitie is niet toevallig de 24 Uur 2PK, afgelopen najaar ook op Spa-Francorchamps. Corten is een echte specialist van het langere werk. Op zijn palmares staan dan ook niet toevallig een zege in 2011 met het team van Olivier Muytjens in de AM-Cup en een tweede plaats bij de toerwagens in 2012 in de 24 Hours of Zolder. De deelname aan de Total 24 Hours of Spa met het Franse Sport Garage heeft alles in zich om aan zijn mooie palmares een nieuw hoofdstuk toe te voegen.

Christoff Corten: “We racen met de Ferrari 458 GT3 onder het startnummer 42. Ik kan rekenen op drie Franse teamgenoten, met veel ervaring, met name Christian Beroujon, Tony Samon en Marc Guillot. Mijn deelname dit seizoen stamt eigenlijk uit een contact dat ik had met teammanager Christian Petit van vorig jaar, waarna we nog contact gehad hebben. Dit jaar contacteerde hij me terug, en dankzij hem en de steun van mijn partner Total is het gelukt om weer aan de start te verschijnen van de grootste GT-race ter wereld en dan nog in eigen land. Al heeft hij een enorme inspanning gedaan om mij te kunnen laten rijden. Gezien de resultaten van het Franse team Sport Garage en de enorme betrouwbaarheid van de Ferrari 458 GT3 heb ik er een heel goed oog in. Ook mijn teamgenoten zijn top en dus moeten we zeker met enige ambitie aan de race beginnen.”

De Total 24 Hours zijn van start gegaan met de traditionele parade van het circuit naar het centrum van de Casino-stad Spa, maar het echte werk begint maar op donderdag.

Christoff Corten: “Donderdag staan de vrije trainingen en kwalificaties op het menu, waarin wij gaan uitvechten wie er vooraan in onze klasse zal staan op de startgrid op zaterdagnamiddag. Nu op zich is dat niet zo belangrijk, want de wedstrijd duurt 24 uur en dat is lang, heel lang. Strategie, een goede aanpak van de wedstrijd, wat geluk en vooral veel discipline zijn voor mij de sleutelwoorden tot succes. Een 24-uursrace win je niet door als een gek de eerste ronde in te vliegen, neen, zo’n race win je door zo regelmatig mogelijk te racen en vooral geen schade te rijden of de mechaniek te zwaar op de proef te stellen. Iedere minuut in de garage van de wagen, is er één te veel. Ik wil zondag de vruchten plukken van een mooie race en liefst op het podium eindigen.”



Tags: Sport Garage, Ferrari 458 GT3, Spa 24 Hours

Christoff Corten start het seizoen met een podium , 13 May. 2014

Christoff Corten is back in business en hoe! De Brabander stond afgelopen weekend aan de aftrap van de tweede manche van het BRCC of Belgische circuitkampioenschap en ging ei zo na met een eerste zege aan de haal. In Dijon zorgde enkel een losgekomen stuk asfalt ervoor dat het geen eerste maar een tweede plaats werd. Corten, vorig jaar nog één van de revelaties van het Belgische kampioenschap, promoveerde dit weekend van een toerwagen naar een Porsche 991 van het kampioensteam Belgium Racing.

Jong talent, dat was wat Belgium Racing zocht voor de Porsche 991 Cup in Dijon. Met Bart Van Haeren, Christoff Corten en Peter Hoevenaars werd dat ook gevonden en op de snelheid en de betrouwbaarheid van het trio stond in het Franse Dijon geen maat. Echter pech, brute pech kan je in sport nooit uitsluiten en dus ging een verdiende zeg verloren, op amper 15 minuten van het einde en dat in een race van 3 uur! In de Endurance Cup diende het trio jonge wolven na een schitterende wedstrijd – ze lagen vier ronden voor – de overwinning in de slotfase van de wedstrijd nog uit handen te geven.

Christoff Corten: “We waren als tweede gestart en alles verliep van bij de start perfect, misschien te goed zelfs als ik nu op de wedstrijd terugkijk. We bouwden met een foutloze wedstrijd een voorsprong van enkele ronden uit op de andere Ferrari en Porsche in onze klasse. Dat was echter buiten de waard gerekend, een waard onder de vorm van een stuk asfalt, dat de radiator van de prachtige Porsche 991 doorboorde. Het team deed wat het kon, maar we verloren te veel tijd om de zege veilig te stellen. We werden nog tweede en pakken de leiding in de tussenstand van het Belgisch kampioenschap Endurance Cup. Dankzij het sterke werk van de technische crew van Belgium Racing werden de bekers en de champagne dan toch veilig gesteld.”

Christoff Corten zet het seizoen nu verder, maar over de exacte kalender zal later gecommuniceerd worden.



Tags: Christoff Corten, BRCC

Christoff Corten en ProSpeed Competition weer succesvol! , 10 Sep. 2013

Christoff Corten heeft opnieuw een zege beet. Het Brabantse talent stapte afgelopen zondag aan boord van de Seat Leon Supercopa van ProSpeed Competition en samen met zijn teamgenoten Kris van Kelst en Sven van Laere werd de vijfde meeting van het BK Circuit of BRCC een echt succes. In de kleuren van Total, Andex Rent, ASN en Premium Lease, won het trio in de Spaanse toerwagen zowel de Seat Trophy als de categorie Toerisme, meteen goed voor een leidersplaats in het kampioenschap. Voor de volgende race van het BRCC geven we afspraak tijdens het weekend van 12 en 13 oktober op Circuit Zolder en dat is meteen de finale van het nationale circuitkampioenschap.

Christoff Corten had er na een lange vakantie op autosportgebied zeker zin in, zeker omdat er geracet zou worden op zijn favoriete omloop: Spa-Francorchamps. Het werd een moeilijke race, waarin gevochten moest worden tot de laatste meter, maar met een schitterende afloop.

Christoff Corten: “We kenden al snel een lekke band en gedurende heel de race had de Spaanse krachtbron soms wat nukken. We bleven echter geconcentreerd en hielden ons ritme strak aan. We reden bovendien voor het eerst dit seizoen tegen een zeer uitgebreide concurrentie, met onder meer delegatie van drie Spaanse deelnemers. Onze Seat verbetert iedere race en dit resultaat, de zege in de categorie voor de toerismewagens en de eerste plek in de klasse voor de Seat Leon bewijst nog maar eens dat wij rijders, samen met het schitterende team van Rudi Penders, een goed geheel vormen. Ons mooi resultaat heeft bovendien als effect dat we in Zolder meespelen voor de titel, een hele uitdaging voor iedereen van het team.”

Op 12 en 13 oktober komt het Belgische omloopkampioenschap immers voor zijn finale naar de Limburgse omloop van Zolder. Weer staat een race van 180 minuten op het programma, een race waarin Christoff Corten mogelijk zijn eerste nationale titel kan vieren, met teamgenoten Sven van Laere en Kris van Kelst.

Christoff Corten: “Ik ga niet op de feiten vooruit lopen, maar als we dat samen kunnen behalen dan zou dat uiteraard een schitterende stap in mijn loopbaan zijn. Ik heb in het verleden al een zege behaald in de Porsche klasse in de 24 Uur van Spa en ook in de 24-uursrace van Zolder sterk gereden, maar dit is mijn eerste volledig seizoen in een kampioenschap. Ik denk dat met deze uitgangspositie we allemaal zeer gemotiveerd zullen zijn om in de achtertuin van het team ProSpeed Competition samen een titel te vieren. Ik heb overigens al gemerkt dat onze prestaties heel wat losmaken in de media, met dank ook aan de professionele communicatieaanpak van het team van Rudi Penders, waarmee we nu gaan trachten nieuwe partners te overhalen om mee aan boord van onze wagen te stappen!”



Tags: BRCC, Seat Trophy

Christoff Corten maakt er twee op twee van in het BK Circuit! , 10 Jun. 2013

Christoff Corten kenden we tot dusver vooral van de races rond de klok, maar nu start de jonge en talentvolle Vlaams-Brabander ook in het Belgian Race Car Championship, kortweg BRCC of het nationale circuitkampioenschap. Dit weekend stapte Corten voor de tweede maal dit seizoen in zijn bolide, de Seat Leon van de Belgische topformatie ProSpeed Competition en hoe! Corten won samen met Sven Van Laere en Kris Van Kelst de toerismeklasse en de Seat Trophy op de mythische omloop van Spa-Francorchamps, meteen de tweede opeenvolgende zege voor de jonge kerel uit Binkom, tussen Tienen en Leuven. De Seat stoot dan ook door naar de kop van het kampioenschap.

Voor het eerst dit seizoen mocht Christoff Corten zijn kunnen laten zien voor eigen publiek. De derde manche van het seizoen van het BK Circuit, of BRCC, - de tweede voor Corten -, vond immers op de omloop van Spa-Francorchamps plaats. De omloop in de Ardennen dat is een brok autosportgeschiedenis, gekoppeld aan één van de mooiste omlopen van de wereld. Het sprak dan ook voor zich dat Corten van zich wilde laten spreken.

Op vrijdagavond, na een schitterende zomerdag, stond de kwalificaties op het programma. Christoff Corten trok met het mes tussen de tanden de piste op en hield op de meet goed drie seconden over op de tweede Seat in het klassement.

Christoff Corten: “Uiteraard is het rijden van een chrono in functie van de startplaatsen voor een race van drie uur, maar een detail in het geheel, maar het is goed voor het vertrouwen. Ik reed voor het eerst in mijn leven met een voorwielaangedreven wagen op Francorchamps, een omloop die ik door en door ken en dat is toch altijd even aanpassen. Tot nu reed ik hier alleen met de Porsche 911 en die is uiteraard voorzien van achterwielaandrijving. Ik ben bijzonder blij met het resultaat, want zelfs als duurt de race morgen nog drie uur, toch is een pole-positie altijd goed voor het vertrouwen.”

De race zelf verliep zonder enig oponthoud en de rijders van het team, Sven Van Laere, Kris Van Kelst en Christoff Corten konden weer rekenen op een schitterend team. De zege was het logische resultaat en in de race zette Corten ook nog eens de snelste tijd neer van alle rijders in de toerismeklasse.

Christoff Corten: “ProSpeed Competition is een echte professionele machine. Kijk naar onze pitstops, die weer vlekkeloos verliepen, de strategie die klopte als een bus en de auto die race na race beter wordt. Wij konden onze pole in een zege omzetten, een zege die alleen maar mogelijk is als alles in het team perfect klopt. Trouwens, dankzij onze zege pakt Sven de kop in het kampioenschap en ik zal er alles aan doen om hem te helpen bij het behalen van de titel.”

Christoff Corten komt weer aan de start van de vierde wedstrijd van het BK Circuit of BRCC tijdens het weekend van 7 en 8 september op het circuit van Francorchamps. Christoff Corten: “Ondertussen werken we hard om de nodige budgetten te vinden om één van de twee Belgische races over 24 uur te rijden. Maar daar volgt later meer nieuws over!”



Tags: Spa Euro Race

SEAT Trophy - Christoff Corten, een gedreven kerel! , 07 Jun. 2013

Sinds de Trophée de Bourgogne, telt de SEAT Trophy in het kader van het Belgian Racing Car Championship (BRCC) een jong talent extra in de persoon van Christoff Corten. Tot voor kort kenden we hem alleen van zijn prestaties in de langere GT-races, maar dat weerhield de 21-jarige jonge kerel uit Leuven, er niet van om meteen zijn draai te vinden in de Leon Supercopa ingezet door ProSpeed Competition: “Ik keek er eigenlijk wel naar uit om eens met een voorwiel aangedreven wagen te rijden, want ik had dat, in competitie althans, nog nooit gedaan. Na enkele ronden had ik er vertrouwen in en de SEAT is een zeer betrouwbare en evenwichtige wagen. Bovendien kan ik rijden in een team dat voor mij zijn gelijke niet kent, ProSpeed Competition. Ze kennen hun vak tot in het kleinste detail.”

Samen met Sven Van Laere en Kris Van Elst, was Christoff meteen bij de les: “Ik herhaal het, het is mede dankzij het team dat we meteen goed waren. De wagen had de goede afstellingen voor Dijon, een omloop die ik nog niet kende. Dit weekend zal dat anders zijn, want we rijden in Spa-Francorchamps, een omloop waarop ik al meerdere malen de 24 Uur reed. Tijdens de vrije trainingen bleek vandaag al snel dat onze afstelling goed was en we hebben dan ook heel wat ronden kunnen afmalen om perfect in het ritme te komen. De strijd met de andere teams uit de SEAT Leon Supercopa kondigt zich leuk aan. Uiteraard is het altijd fijn om op de piste met rechtstreekse tegenstanders te vechten voor een plek.”

Het peloton van de SEAT Leon Supercopa verwelkomt tijdens de Spa Euro Race weer enkele nieuwe deelnemers, met de Nederlanders Gijs Bessem en Harry Hilders, die de Belgen vergezellen op de omloop in de Ardennen. Net als Christoff Corten en zijn teamgenoten, zullen de Nederlanders in Endurance uitkomen: “Als jonge rijder hou ik ook wel van sprinten”, aldus nog de man van de ProSpeed Competition Seat. “Maar alles op zijn tijd, ik wil me eerst concentreren op dit kampioenschap en heel wat punten pakken, zowel in het BRCC kampioenschap als in de SEAT Trophy!”

In het kampioenschap en de Trophy vinden we Nicolas Jussy ook vooraan. Hij is er uiteraard weer bij op het zonovergoten Spa, samen met Grégory Paisse in de sprints, waar John Pilette en Jacques Naniot ook het peloton vervoegen. In de Endurance, rijden Nicolas en Grégory samen met Jean-François Olivier, teammanager van het team Allure, die voor zijn plezier ook eens achter het stuur van de SEAT Leon Supercopa n°33 kruipt.



Tags: Seat Trophy, Spa Euro Race

Christoff Corten wint in BRCC Dijon! , 12 May. 2013

Christoff Corten kenden we tot dusver vooral van de races rond de klok, maar nu start de jonge en talentvolle Tienenaar ook in het Belgian Race Car Championship, kortweg BRCC of het nationale circuitkampioenschap. Dit weekend stapte Corten voor het eerst in zijn bolide, de Seat Leon van de Belgische topformatie ProSpeed Competition en hoe! Corten won samen met Sven Van Laere en Kris Van Kelst de toerismeklasse en de Seat Trophy op de mythische omloop van Dijon in Frankrijk.

Christoff Corten kennen we vooral van de langere wedstrijden in Zolder en Spa, met onder meer een schitterende zege in de klasse GTR in de Belgische Ardennen in 2011. Dit seizoen wil Corten echter meer rijden en daarvoor trok hij richting het BRCC of Belgische circuitkampioenschap.

Christoff Corten: “Mijn eerste voorkeur ging uit naar de Porsche Challenge, maar de benodigde budgeten zijn er vooralsnog niet. Ondanks de zoektocht van mijn entourage en mezelf, leek de lat te hoog gegrepen. Gelukkig kwam er het voorstel van Sven Van Laere en ProSpeed Competition om in de Seat Leon aan te treden in het BRCC. Het gaat hier om langere wedstrijden, die liggen me, en uiteraard was de kans om met een topteam als ProSpeed Competition van Rudi Penders en Luc Goris, samen te werken er één die ik onmogelijk kon laten liggen. Ik ben uiteraard zeer gelukkig en ik wil het team van Rudi Penders en Luc Goris bedanken voor het vertrouwen dat ze in me stelden. Het is in de sport uitermate belangrijk dat jonge mensen de kans krijgen om zich te bewijzen en ProSpeed Competition doet dat. Mijn eerste doelstelling was dan ook om de kans die ik kreeg te verzilveren.”

Die eerste kans, die lag in Dijon, in de Franse Bourgogne. Daar stond het voorbije weekend een wedstrijd van drie uur op het programma, de tweede van het seizoen van het BRCC. Christoff kwalificeerde de Seat op de pole-positie en de wedstrijd beloofde dus zeer spannend te worden. Zijn teamgenoten Sven Van Laere en Kris Van Kelst werkten foutloze rijbeurten af en Christoff diende het werk af te maken.

Christoff Corten: “Ik reed foutloos en zorgde met een strak tempo mee voor een eerste zege van het seizoen! We schreven zowel de klasse toerisme als de Seat Trophy op onze naam en ik kon me echt geen beter debuut inbeelden. Waar ik vooral van onder de indruk ben, is het team! ProSpeed Competition is echt een bijzonder professioneel team, een team waar werkelijk alles tot in de puntjes verzorgd wordt. Geen enkel detail wordt er aan het toeval overgelaten. In dergelijk team kunnen werken, kan je als rijder alleen maar voorruit helpen. Ook het feit dat er hoegenaamd geen onderscheid tussen onze wagen en de kampioenenwagen, de Porsche van Bouvy en Coens, is, spreekt in het voordeel van het team. Ik werk nu hard aan het eventueel uitbreiden van mijn seizoen, maar daarvoor moet ik kunnen rekenen op de nodige partners. Ik kan me echter niet van de indruk ontdoen, dat ieder bedrijf zich in de context als die van ProSpeed Competition in zijn sas moet voelen. Mijn vaste partner Total begon dit weekend winnend aan het seizoen!”

Christoff Corten komt weer aan de start van een wedstrijd tijdens het weekend van 7, 8 en 9 juni op het circuit van Francorchamps. Daar vindt de derde race van het BRCC 2013 plaats. Volg ons via: https://www.facebook.com/pages/Christoff-Corten/355896117855205?fref=ts of www.christoffcorten.be



Tags: Seat Trophy, BRCC Dijon, ProSpeed Competition

Fire & Ice Racing - 24 uren van Brussel 2013 , 19 Apr. 2013

Fire & Ice Racing neemt deel aan de 24 uren van Brussel 2013. Sinds jaren organiseert men in april een kartingrace die voor vele Belgische karters geldt als dé race van 't jaar: de 24u van Brussel op de piste van First Kart 'Inn te Machelen. De topfavorieten uit het hele land verschijnen hier aan de start met het mes tussen de tanden.

De zaakvoerders van FKI zijn zelf ervaren karters en dat is goed te merken aan de organisatie van deze race die steeds tot in de puntjes verzorgd is.

De editie van dit jaar zal doorgaan tijdens het weekend van 20 & 21 april. Op zaterdagochtend worden de oefenritten en de chrono's gereden en om 14u gaat de race dan van start.

Met enige trots neemt Fire & Ice Racing na een jarenlange afwezigheid dit jaar opnieuw deel aan deze race, met een sterk team bestaande uit enkele oudere ervaren rotten en een flinke dosis jeugdig geweld. Hoewel fun voor ons primeert zullen we uiteraard wel ons uiterste best doen om een topresultaat neer te zetten.

Hieronder stellen we graag onze piloten aan u voor.

Kristof Dielis (Teamkapitein)

Kristof nam in 2011 deel aan het wereldkampioenschap indoorkarting, rijdt sinds 2008 mee in de Belkart competitie en heeft doorheen de jaren heel wat verschillende wedstrijden gereden doorheen heel het land, waaronder 24u races in Machelen, Olen & Eupen..

Maxime Smets

Deze jongeman heeft het voorbije jaar bijzonder van zich laten spreken en heeft heel wat ervaring opgedaan. Dit alles wordt nu bekroond met een deelname aan de 24u waar hij zich ongetwijfeld in de kijker zal rijden.

Ollivier Delamalle

De Benjamin van de bende is Olivier, maar ondanks zijn leeftijd heeft deze knaap al aardige dingen laten zien. Zijn optredens in Interkart wedstrijden laten zien dat hij bij de snelle jongens z'n mannetje staat..

Sven Lievens

Gekend sinds jaren als één van de piloten van het team 'Cars' en een geweldig toffe gast. Sven is een zeer ervaren piloot, zeker op het circuit van FKI, en dit zal hem zeker in staat stellen om ook dit jaar topstints neer te zetten.

Christoff Corten

Letterlijk onze snelste man, want behalve karts bestuurt deze man ook snelle Porsches. Christoff is een ware troef voor ons team en we zullen hem dan ook zonder aarzelen uitspelen!

Jens Van der Hoeven

Volgens zijn eigen vader zou Jens nog het liefste blijven slapen bij FKI, dus het mag duidelijk zijn dat deze jongeman voor een topresultaat gaat. Jens is een zeer snelle piloot met FKI als thuisbasis en hierdoor zal hij zeker een geweldige prestatie neerzetten tijdens de komende 24u. Jens zijn motivatie staat in elk geval op topniveau!



Tags: Fire & Ice Racing, 24 uren van Brussel

Blancpain Endurance Series is mijn stille droom , 29 Dec. 2012

Christoff Corten is geen veelrijder, de jongeman uit Tienen weet wel wat hij wil en werkt ieder jaar enkele sterke uithoudingsraces af. Ook in 2012 startte hij zowel in de 24 Uur van Spa als de 24 Uur van Zolder, respectievelijk in een Porsche 997 GT3-R van Konopka en de BMW M3 Silhouette van JR Motorsport. Ondertussen werkt de Tienenaar hard aan het seizoen 2013, met als voornaamste doel de deelname aan de bekende uithoudingsraces in eigen land.

“Ik heb tweemaal een mooie wedstrijd meegemaakt, met vooral de 24 Uur van Zolder als beste herinnering. Jammer genoeg gooide de techniek tweemaal roet in het eten, op het ogenblik dat er nog heel wat mogelijk was”, blikt Christoff Corten op zijn seizoen terug. “Vooral de race op de Limburgse omloop, toch wel een thuisrace voor me, was bijzonder intens. We waren zonder meer op weg naar een sterke ereplaats en winst in onze klasse. De sfeer binnen het team van JR Motorsport was ook enorm goed en hun werk was geweldig. Ik heb dat weekend ook heel veel opgestoken van mijn ervaren teamgenoten en niet in het minst van Steve Vanbellingen. Steve is een Belgisch kampioen en dat voel je. De manier waarop hij met je werkt is schitterend. Het zal dan ook niemand verwonderen dat ik bijzonder graag terug met hem zou willen samen werken, waarom niet in het kader van de 24 Uur van Zolder.”

Maar er is nog meer dan de Limburgse klassieker. Christoff Corten werkt ook aan een internationaal programma rond de 24 Uur van Spa met het Slowaakse Konopka.

“De Blancpain Endurance Series is mijn stille droom, het kampioenschap rond de legendarische 24 Uur van Spa. Indien ik kan, alles hangt van budgetten af, zal ik één of meerdere races van de serie afwerken met de snelle Porsche. Maar dat alles hangt dus samen met het vinden van sterke partners voor deze internationale raceserie, één van de meest gerenommeerde in Europa.”

“Ik wil natuurlijk ook iedereen in autosportland en in het bijzonder mijn sponsors bedanken voor dit mooie jaar en afspraak geven in 2013 op de startgrid!”

“Prettig en snel 2013!”



Tags: Blancpain Endurance Series

Review 24 Uur Zolder 2012 , 10 Sep. 2012

Steve Vanbellingen-Armand Fumal-Ward Sluys-Christoff Corten stranden in het zicht van de 24 Uur van Zolder!

24-uursraces hebben heel wat gemeen, maar zijn nooit identiek. Na het succes in juli, tijdens de 24 Uur van Spa waren de verwachtingen bij Armand Fumal, Ward Sluys, Christoff Corten en Steve Vanbellingen hoog gespannen voor de even lange uithoudingsrace op het Limburgse asfalt van Circuit Zolder. De wedstrijd begon goed, met een sterke uitgangspositie en zondagmiddag leek een top 5 en een zege in de klasse voor de toerwagens nog perfect mogelijk voor het kwartet in de JR Motorsport BMW M3 Silhouette. Het noodlot sloeg kort daarop echter toe, met een motor die de geest gaf en meteen het lot van het viertal in de tot dan toe loodzware wedstrijd bezegelde.

“Ik ben ontgoocheld”, is eigenlijk alles wat Steve Vanbellingen kwijt wilde vlak na afloopt van de race. “Ik had hier heel veel van verwacht, we waren er ondanks enkele problemen dicht bij en het loopt dan zo abrupt af. Dat is bijzonder zwaar om te accepteren...”

De race begon goed voor het kwartet in de BMW, ondanks enkele ongemakken voor de rijders. “Ward had een probleem aan de rug en ik verloor al snel mijn drinkbus in de snikhete wagen”, legt rookie Christoff Corten uit. “Ik heb goed 45 minuten zonder drank gereden en dat is me slecht bekomen. Kort daarvoor verloren we ook wat tijd met de bediening van de paddle shift, maar na onze problemen en die van de wagen, reden we terug naar voren. Ik had geen enkel moment het gevoelen dat iemand niet meer tot het uiterste wilde gaan. Ik heb een schitterende ervaring achter de rug, ondanks de opgave.”

“Gelukkig zijn mijn teamgenoten daarna van vervelende ongemakken gespaard gebleven en we reden vervolgens weer naar voren, tot de positie waar we ’s middags aanbeland zijn”, gaat Ward Sluys verder. “Ik zat achter het stuur toen de motor stuk ging en dat was het dan. Het spreekt voor zich dat ook ik het een bijzonder zuur einde vind.”

“De race zelf was ondanks het kleiner aantal deelnemers wel ontzettend hard en het is dan ook een ontgoocheling dat we in die condities kort voor het einde de handdoek in de ring moesten gooien”, besluit Steve Vanbellingen. “De race had alles van een klassieker, een enorm ritme vooraan, zeer warme omstandigheden en continu positiewisselingen. Het was echt een mooie race, met bovendien veel volk op de tribunes. Jammer dat we dat zwart/wit geblokte niet gezien hebben.”



Tags: 24 Uur van Zolder

Christoff Corten in 24 Uur van Zolder , 06 Sep. 2012

Steve Vanbellingen won in een Porsche 911 met Armand Fumal de Gentlemen Trophy in de 24 Uur van Spa, nadat hij eerder met Ward Sluys als tweede aantikte in de 1000 Kilometer van Palanga, daar aan het stuur van een BMW M3 Silhouette. Neem die drie rijders, voeg daar nog een jong talent van eigen bodem bij, met name Christoff Corten, en we krijgen een viertal dat tijdens de komende 24 Uur van Zolder als outsider wel eens hoge ogen zou kunnen gooien.

Steve Vanbellingen-Armand Fumal-Ward Sluys-Christoff Corten, dat is het viertal dat zaterdagmiddag aan de start verschijnt van de 24 Uur van Zolder editie 2012. Het kwartet bestuurt een JR Motorsport BMW M3 Silhouette, de wagen waarmee Steve Vanbellingen en Armand Fumal in 2005 al eens derde werden achter de toen ongenaakbare GT1's en GT2's.

Beide rijders streden in diezelfde periode met de BMW M3 Silhouette, toen overigens nog in handen van KS Motorsport, voor de nationale titel in toerisme, een titel die Steve Vanbellingen in 2007 op zijn naam zou schrijven. Later zou de wagen ook nog de 12 Uur van Spa en de 1000 Km van Palanga winnen, telkenmale met onder meer Steve Vanbellingen achter het stuur.

“De BMW M3 Silhouette is een gedegen wapen”, weet Oost-Vlaming Ward Sluys, “in die mate zelfs dat ik eigenlijk de 24 Uur van Zolder niet in mijn agenda aangekruist had, maar na mijn tweede plaats in de 1000 Kilometer van Palanga eerder deze zomer, besliste ik dan toch om aan boord van de BMW te stappen. Ik heb zoveel vertrouwen in de wagen, het team en mijn teamgenoten, dat ik die beslissing kon nemen. Ik hoop uiteraard op een sterk resultaat en telkens als ik aan die derde plek van Steve en Armand denk van enkele jaren geleden, dan krijg ik meer zin om er aan te beginnen.”

Steve Vanbellingen weet waaraan hij begint, want al meer dan tien jaar verschijnt de Leuvenaar trouw op post in Zolder. Hij behaalde in het verleden naast de derde plaats er ook al meerdere ereplaatsen en is dan ook gebrand op een nieuwe sterke prestatie. “Het is wat koffiedik kijken”, aldus de man van Stand 21. “Er zijn drie dikke GT3's, wagens die in principe iets sneller zijn dan wij, maar zij kunnen in Zolder hoogst waarschijnlijk ook geen ritme aanhouden van de sprintwedstrijden. De grote onbekende factor is uiteraard de aanwezigheid van de prototypes, de kleine open wagens, die wel eens voor de verrassing kunnen zorgen. Ik ben alvast blij dat de 24 Uur van Zolder weer een vol veld kan aantrekken, met diverse wagens en heel wat kanshebbers op de zege. Het blijft toch een van de mooiste races van ons land!”

Christoff Corten is de rookie van het gezelschap, maar ondanks zijn prille leeftijd, heeft hij al heel wat ervaring in lange wedstrijden. Corten won vorig jaar de Gentlemen Trophy in de 24 Uur van Spa met een Porsche en streed een jaar eerder heel lang voor het podium in de 24 Uur van Zolder. De jonge kerel uit Tienen is in de wolken met zijn deelname. “Ik ben enorm blij om met deze zeer ervaren rijders aan de slag te kunnen. Ik ga tegelijkertijd heel wat kunnen leren, mee voor de voorste posities strijden en opnieuw in een schitterende lange race aan de slag kunnen. Ik bedank dan ook nu al alle partners, het team en iedereen die me geholpen heeft om zoiets mogelijk te maken.”

Last but not least is er Armand Fumal die net als Steve dit seizoen circuit met rally combineert. De Waalse internetondernemer zat dus al op de winnende wagen met Vanbellingen in Spa en hoopt uiteraard ook nu weer sterk te presteren: “De keuze lag voor de hand gezien de historiek van ons beiden en ook het feit dat Steve en ik op dezelfde manier zo'n race benaderen. Ik ben hier in Zolder al tweemaal derde geworden, éénmaal met BMW en een andere editie met een Porsche, dus ik ken de wedstrijd en weet wat mogelijk is. Ik heb er dan ook weer het volste vertrouwen in voor deze race.”

Herhalen we dat de kwalificaties van de 24 Uur van Spa plaats vinden op donderdagavond, tot net voor middernacht en dat de race start zaterdag om 16u00. Wie het autosportfeest niet ter plaatste kan meemaken, die kan de race ook quasi integraal volgen op Life!TV (Telenet).



Tags: 24 Uur van Zolder

Christoff Corten kent pech in loodzware Spa 24 Hours , 30 Jul. 2012

Hij keerde een jaar na zijn schitterende zege in zijn GTR-klasse tijdens de 24 Uur van Spa terug naar de Ardennen: Christoff Corten. De Tienenaar stapte in een heuse Porsche 997 GT3-R, een machine die een stuk krachtiger is dan de Porsche 911 Supercup van afgelopen jaar. Een stap hoger dus en die zette hij bij het ARC Bratislava Team, samen met een ervaren crew, met name Miroslav Konopka, Zdeno Mikulasko en Steffano Crotti. Het Slowaakse team reed al eerder in Spa, maar betwistte ook andere grote races overal in de wereld. Corten had dan ook terecht vertrouwen in een goede afloop, want van bij aanvang van het weekend leek de Porsche in staat zijn taak goed uit te voeren. "2/3de van de race verliep prima, met een plaats in de buurt van de top 10 in onze bijzonder sterk bezette klasse Pro/Am. Na 17 uur racen ging de versnellingsbak dan plots stuk en de wagen kon geen meter meer verder", aldus een bijzonder ontgoochelde Corten, kort na de middag, op bezoek in de TV Show van Life!TV.

Christoff Corten kwam uit in de Pro/Am-categorie van de 24 Hours of Spa, aan het stuur van een Porsche 997 GT3-R, een echt competitiebeest, dat al meerdere grote internationale races won.

Christoff Corten: "De Pro/Am-categorie is de dichtst bevolkte klasse in Spa, met goed veertig wagens. Om mogen deel te nemen, moet het team beschikken over een combinatie van een professionele rijder, een jong talent en ervaren gentlemen drivers. Zo kon ik bij ARC Bratislava instappen. Het is een gerodeerd team, dat heel wat internationale ervaring heeft. Alles verliep dan ook op wieltjes en we raakten probleemloos door de chronoritten op donderdag."

Corten werkte op zaterdag en zondag probleemloos en zonder fouten zijn rijbeurten af, in een editie van de 24 Uur van Spa die de geschiedenis zal ingaan als één van de meest beproevende ooit.

Christoff Corten: "De regen op zaterdag was verschrikkelijk... Het water kolkte over het circuit en zelfs achter de veiligheidswagen was het gevaarlijk. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Maar we hielden stand en klommen gestaag op naar een plek aan de rand van de top 10 in de klasse, op goed acht uur van het einde van de race. De wagen liep als een trein, de sfeer in het team was opperbest en alles wees er op dat we nog zouden opschuiven in het klassement. Toen kwam echter de pechduivel boven en de versnellingsbak begaf het... Vreselijk, zeker als ik nu de uitslag vastgrijp en zie dat we zeker in de top 10 waren geëindigd. Ik heb hier heel veel bijgeleerd, maar de champagne ontbrak. Ik hoop nu snel weer te racen en die ervaring om te zetten in een sterke uitslag!"

Christoff Corten staat ter beschikking van de teams die de 24 Uur van Zolder rijden.



Tags: Spa 24 Hours, ARC Bratislava

24u Spa: Christoff Corten versterkt ARC Bratislava , 24 Jul. 2012

Komend weekend neemt Christoff Corten - voor de derde maal op rij - deel aan de 24u van Spa-Francorchamps. Na de overwinning te hebben behaald in de Gentleman Trophy in 2011 besluit Christoff om ditmaal aan de slag te gaan in de Pro-Am categorie.

“Na een lange zoektocht is het zover,” aldus Christoff. “Er hebben interessante gesprekken plaatsgevonden met diverse teams waaronder ARC Bratislava, het team van Miro Konopka. Dit team heeft doorheen de jaren een mooi palmares opgebouwd op vlak van endurance racerij en ik ben Miro dan ook zeer dankbaar dat ik hen mag vervoegen aan het stuur van de Porsche 997 GT3-R.

Na de 17de plaats te hebben behaald in het algemene klassement in 2011 wou ik graag mikken op een top 10 algemeen aan het stuur van een echte GT3 wagen. Deze kans krijg ik bij Miro en ik ben ervan overtuigd dat we een mooi resultaat kunnen bereiken aan het stuur van deze prachtige wagen. Het team is homogeen en ik ben steeds bereid mijn medepiloten, Miro Konopka, Stefano Crotti en Zdeno Mikulasko, de nodige tips mee te geven over het circuit mocht dit nodig zijn. Langs mijn kant hoop ik ook veel bij te kunnen leren van hun endurance ervaringen. De grote onzekerheid gedurende deze wedstrijd zijn steeds de wisselvallige weersomstandigheden maar dit maakt de wedstrijd net ook zo boeiend! Sinds januari ben ik volop bezig mijn conditie scherp te houden, zo ook met het rijden in de simulator.”

Het Slovaakse ARC Bratislava neemt sinds begin dit seizoen deel aan het Blancpain Endurance kampioenschap met de gloednieuwe Porsche GT3-R en komt goed voorbereid aan de start van deze 24u van Spa-Francorchamps.

Miro Konopka - team eigenaar: “We hebben reeds deelgenomen aan deze wedstrijd in 2006. Dit jaar zijn we goed voorbereid en ik geloof in een mooi eindresultaat. Zdeno Mikulasko heeft bewezen snel te zijn aan het stuur van onze bolide en Christoff won zijn klasse in 2011. Stefano Crotti en ikzelf hebben reeds een mooi aantal endurance wedstrijden op ons palmares staan.

Spa-Francorchamps is en blijft een uitzonderlijk circuit omwille van de wisselende weersomstandigheden en de befaamde Raidillon. Geen enkel ander circuit vertoont zulke bocht, prachtig en uniek! Het is de belangrijkste wedstrijd voor ons, de wagens zijn aan elkaar gewaagd en de toeschouwers zijn steeds massaal aanwezig: alle ingrediënten voor een geslaagd spektakel! We weten dat het niet eenvoudig zal zijn met zoveel deelnemers aan de start maar we zijn er volledig klaar voor!”

Liveticker 24h Spa-Francorchamps : http://www.motorsport-server.de/blancpain-endurance/liveticker/
Live Timing: http://static.sportresult.com/federations/fia/app/portal/



Tags: ARC Bratislava, 24u Spa

Porsche Motorsport Award , 17 Dec. 2011

Christoff Corten werd door Porsche Motorsport gehuldigt tijdens de “Porsche Motorsport Night of Champions 2011”. Dit Award werd uitgereikt voor zijn schitterende prestatie gedurende de 24u van Spa 2011, samen met het Level Racing Team.

Het Belgische Porsche-team, gevestigd te Eupen, deed het schitterend en finishte als eerste in de Gentleman Trophy, maar ook als 17de in de algemene klassering en tevens als eerste Porsche in de uitslag.

Christoff Corten: “Wij zijn 17de algemeen geworden in een startveld van 62 wagens en winnen onze klasse, waarbij je moet weten dat alle wagens die voor ons eindigen top GT3-wagens waren, terwijl wij met een gewone Porsche 997 Supercup reden. Daarnaast wonnen we onze klasse, die toch behoorlijk sterk bezet was, met ondermeer een topteam als Mühlner Motorsport, diverse Dodge Viper, Ferrari, Aston Martin en een Ford Mustang met ex-F2-rijder Benjamin Bailly. Last but not least, eindigden we dan nog eens als eerste Porsche, terwijl er toch heel wat meer gerenommeerde teams - met fabrieksondersteuning - met een 911 van start gingen. Ik ben dan ook bijzonder blij, met het behaalde resultaat en ben vereerd om deze Porsche Motorsport Award in ontvangst te mogen nemen!”



Tags: Porsche Motorsport Night of Champions, Porsche Motorsport Award

Christoff Corten wederom op internationaal podium , 10 Oct. 2011

De 19-jarige Christoff Corten is één van de ontdekkingen van de afgelopen twee seizoenen in de Belgische uithoudingsracerij. De jongeman uit de buurt van Tienen startte vorig jaar tijdens de 24 Uur van Spa zijn internationale carrière en reed dit seizoen met de Porsche 997 Supercup van Level Racing, samen met Kurt Dujardyn, Brody en de jonge Nederlander Mathijs Harkema naar de zege in de GTR-klasse tijdens diezelfde race. Afgelopen weekend was Christoff Corten te gast op de afsluiter van de Blancpain Endurance Series, het EK Uithouding, en hij stond er opnieuw op het podium. Corten reed, samen met zijn teamgenoten Brody en de jonge Nederlander Mathijs Harkema, in de Level Racing Porsche 911, naar een derde plaats in de GTR-klasse en verzekerde zo mee een tweede plek in het kampioenschap voor het Eupense team.

In Silverstone reed Christoff Corten in de Porsche 911 GT3 Cup van Level Racing, samen met zijn landgenoot ‘Brody’ en de Nederlandse belofte Mathijs Harkema. Het team had tot doel de top-3 in de race, om zo de titel van vicekampioen in de GTR-klasse mee naar Eupen te nemen.

Teammanager Olivier Muytjes doet het verhaal van de race die op een derde plek eindigde: “Corten nam de start, maar werd afgeremd door een stukke band, vervolgens hadden we ook pech met een stukke startmotor, wat maakte dat de drie rijders een enorme inhaalrace moesten rijden om het maximum nog uit de brand te slepen. Ze hebben vervolgens enorm hard gevochten en die strijd werd afgesloten op een derde plek in de Gentlemen Trophy, goed voor een nieuw internationaal podium en de titel van vicekampioen in de klasse. Proficiat aan de rijders!”

Christoff Corten: “Het was geen makkelijke race, dat staat vast. Ik had van in het begin last van onderstuur en vocht echt met de Porsche 911. Op het ogenblik dat ze de startmotor vervangen hebben, werd ook de balans van de wagen bijgesteld en vervolgens ging het beter, wat maakte dat we nog knap derde werden en de tweede plek in het kampioenschap voor het team veilig gesteld hebben. Ik ben blij dat ik ook hier weer zonder problemen mee voor een podium kon zorgen. Het is mijn vierde race met Level Racing en telkenmale spelen we vooraan mee. Voor mij start nu een lange zoektocht naar sponsors om ook volgend seizoen weer mee te kunnen meedraaien. Ik wil dan ook Total bedanken voor het vertrouwen en hoop volgend seizoen meer bekers te behalen!”

Christoff Corten staat ter beschikking van de teams die de 1000 Km van Zolder rijden.



Tags: Christoff Corten, Internationaal Podium

Spa 24: terugblik Christoff Corten , 02 Aug. 2011

De 19-jarige Christoff Corten is één van de ontdekkingen van de afgelopen 24 Uur van Spa. De jongeman uit de buurt van Tienen startte in Spa met de Porsche 997 Supercup van een bescheiden Belgisch team, samen met Kurt Dujardyn, Brody en de jonge Nederlander Mathijs Harkema. Het Belgische Porsche-team deed het schitterend en finishte als eerste in de Gentleman Trophy, maar ook als 17de in de algemene klassering en tevens als eerste Porsche in de uitslag. Christoff Corten was aan zijn derde 24-uursrace uit zijn nog jonge carrière toe en trof meteen goed raak. Corten maakt zich nu op voor een deelname aan de 24 Uur van Zolder, maar weet nog niet bij welk team.

Christoff Corten: “Ik besef één dag na de finish van de 63ste editie van de 24 Uur van Spa, nog steeds niet goed wat er gebeurd is. Wij zijn 17de algemeen geworden in een startveld van 62 wagens en winnen onze klasse, waarbij je moet weten dat alle wagens die voor ons eindigen top GT3-wagens zijn, terwijl wij met een gewone Porsche 997 Supercup reden. Daarnaast wonnen we onze klasse, die toch behoorlijk sterk bezet was, met ondermeer een topteam als Mühlner Motorsport, diverse Dodge Viper, Ferrari, Aston Martin en een Ford Mustang met ex-F2-rijder Benjamin Bailly. Last but not least, finishen we dan nog eens als eerste Porsche, terwijl er toch heel wat meer gerenommeerde teams – met fabrieksondersteuning - met een 911 van start gingen. Ik ben dan ook bijzonder blij, met het behaalde resultaat.”

Christoff Corten was in Spa aan zijn eerste race toe, maar dat was geen enkel probleem voor de jongeman uit de buurt van Tienen. Hij reed een vlekkeloze wedstrijd, liet zich op geen enkele fout betrappen en deed uiteraard heel wat belangrijke ervaring op.

“Ik heb dit weekend heel wat geleerd van Kurt Dujardyn, de tweevoudige winnaar van de 24 Uur van Zolder en een man die sinds 1979 in de autosport actief is. Zo iemand heeft dermate veel ervaring, dat is onschatbaar voor een jonge rijder als ik. Hij deelde ook zonder probleem al die ervaring met mij en met Mathijs, de andere jonge rijder. Ik heb grote ogen opengetrokken van wat zo iemand je kan bijbrengen.”

“Onze race zelf was haast vlekkeloos, we hadden enkel een klein probleem met de versnellingsbak, maar door telkenmale voorzichtig te zijn bij het schakelen van drie naar vier en omgekeerd, konden we perfect de wedstrijd afwerken. De sfeer aan de finish was geweldig, dat was een ogenblik dat ik uiteraard nooit zal vergeten. Zelfs als ik nu stop met racen, dan nog is het iets wat ik de rest van mijn leven zal meenemen. Het was ronduit fantastisch. Ik hoop nu voldoende budgetten te vinden om de 24 Uur van Zolder af te werken en wil ook daar een goed resultaat neerzetten!”

(JC/Evers)



Tags: Spa 24, Christoff Corten

Partners
Top